PERI TES C TYPOY HELLEENIKEES DEMOKRATIAS / SPQR (D)


(ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ 27/11/17)

Όμως, ενώ στην αρχαϊκή Ελλάδα τα επικήδεια έθιμα γεννούν τον Αθλητισμό και εν μέρει το Θέατρο, στην Ετρουρία και το Λάτιο εξελίσσονται διαφορετικά, καταλήγοντας στα θεάματα της αρένας, όπως οι μονομαχίες μεταξύ των “γλαδιατόρων”. Σημειωτέον ότι κατά την εποχή που περιγράφουν οι Μύθοι (16ος -12ος αι πΧ), ο Ελλαδικός χώρος κατοικείται από αρκετά έθνη που συμβιώνουν σχετικά αρμονικά, παρόλο που μιλούν διαφορετικές γλώσσες. Πραγματικά, από τους Τυρρηνούς(μη-αριοευρωπαϊκό έθνος του βορειοανατολικού Αιγαίου, όπου τους έχει εγκαταστήσει η δυναστεία των Μακάρων: πιθανοί μέτοικοι από την Ετρουρία, και όχι το αντίστροφο, όπως διατείνονται οι πηγές του Ηροδότου)Τελχίνες (Κυκλαδίτες)Κρήτες (Μινωίτες, μίξη Ευρωπιδών με Χαμίτες)ΛέλεγεςΑχαιούςΔαναούς και Πελασγούς, μόνο οι Αχαιοί είναι ελληνόφωνοι, ενώ οι ανάμεικτοι Δαναοί είναι τουλάχιστον δίγλωσσοι. Εν τούτοις, όλοι τους μαζί αναπτύσσουν κοινό πολιτισμό, τον οποίο στη συνέχεια μεταλαμπαδεύουν σε όλη την Μεσόγειο, από την Φιλισταία (κυρίως Πελασγοί (Φελεθι) + Κρήτες (Χερεθι)), την Κιλικία και την Φοινίκη, μέχρι και στις χώρες των Κελτών και των Ιβήρων. 

κράτη & λαοί της Μεσογείου, 260 π.Χ
η Μεσόγειος ύστερα από τον B’ Αποικισμό, 550 π.χ. 

Στην Ρώμη του 6ου αι π.Χ, είναι έκδηλη τόσο η ετρουσκική, όσο και η σύγχρονη ελληνική πολιτιστική επιρροή, προερχόμενη από την Ελλάδα, αλλά και από την Magna Graecia(ήτοι Μεγάλη Ελλάδα, Grande Ellade). Αυτή η νέα Ελλάδα έχει δημιουργηθεί στην νότια Ιταλία και την Σικελία, από αρχαϊκούς Έλληνες που ιδρύουν εκεί μεγάλες αγροτικές αποικίες, ξεφεύγοντας από τις συνωστισμένες πατρίδες τους, κυρίως κατά την διάρκεια του 7ου αι π.Χ. 
Όπως και οι Φοίνικες, οι Φιλισταίοι, οι Δαναοί, οι Πελασγοί, οι Μινωίτες, και άλλοι λαοί της Ανατολικής Μεσογείου, οι [Αχαιοί] Έλληνες διατηρούσαν εμπορεία και διαμετακομιστικούς σταθμούς ανά την Μεσόγειο, με διαλείμματα ίσως, αλλά ήδη από την Ύστερη Εποχή του Ορείχαλκου. Με τον Β’ Αποικισμό(700-550 π.Χ) όμως, γενικεύεται η τάση εγκατάλειψης αυτών των στρατηγικά κείμενων εμπορείων, για χάριν πιο ευρύχωρων και εύφορων περιοχών, πρόσφορων για εγκατάσταση γεωργών αποίκων. Παραδείγματα άφθονα:

  • Πιθηκούσες Νήσοι     –> Κύμη (Cvmae) –> Δικαιάρχεια (Ποτίολοι), Παρθενόπη και Φάληρον –> Νεάπολις (Νάπολη)
  • Ορτυγία                      –> Συρακούσαι (734 π.Χ),
  • Σατύριον                     –> Τάρας/Τάραντας (706 π.Χ),
  • Άζιρις                           –> Κυρήνη (630 π.Χ)
  • Λακυδών                     –> Μασσαλία (600 π.Χ),

Η Κυρήνη και η Μασσαλία, και άλλες κάμποσες αποικίες βασίζονται και στην δημιουργική σύντηξη με αυτόχθονες: 

  • Ερυθρά [= Ρέγκιουμ] –> Ρήγιον (743 π.Χ),
  • Λυγός –> Βυζάντιον (657 π.Χ),
  • Μέταβον & [Ινκορονάτα] –> Μεταπόντιον,
  • Σίρις (την ήλεγχαν οι Χώνες, πριν τακιμιάσουν με ποικίλους μεταγενέστερους μετανάστες από το Αιγαίο)–> Ηράκλεια. 

λόχος από κλασική φάλαγγα του Άργους, όπως απεικονίζεται και 
στο περίφημο βάζο του Γκίζη(Chigi, 650-640 π.Χ), μιαν εξαίρετη όλπη ύστερου πρωτοκορινθιακού τύπου 

Η πόλη -κράτος του Άργους επεκτείνονταν διαρκώς κατά την διάρκεια του 8ου και του 7ου αι π.Χ. (προσαρτώντας ολόκληρη την ανατολική ακτή της Πελοποννήσου, από Μέγαρα, μέχρι και τα Κύθηρα), πριν κατατροπωθεί από την ανερχόμενη Σπάρτη, στα τέλη του 6ου αι π.Χ, όταν εξαναγκάζεται να ενταχθεί στην «Πελοποννησιακή Συμμαχία», ηγεμονικό θεσμό των Λακεδαιμονίων.  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Τα εικονιζόμενα τρισκέλια και τετρασκέλια
που κοσμούν ορισμένες από τις ασπίδες, όπως και η
σβάστικα(στα ρωμαίικα γνωστή και ως τετρασκέλιον, ως γαμμάδιον, ενδεχομένως και η αρχ. αγχιβασίην του Ηρακλείτου), το τρισκέλιον, το κόλοβρατ, το μπορτζγαλι, και άλλα παρόμοια, αποτελούσαν πανάρχαια σύμβολα καλοτυχίας, πριν τα καπηλευτεί και τα ατιμάσει η κατάπτυστη Άκρα Δεξιά, βεβαίως, ο διεθνή Φασισμός. Οι απανταχού ακροδεξιοί διαθέτουν οπλοστάσιο από λιτά σύμβολα, όπως η σβάστικα, ελκυστικές ιδέες και λακωνικά συνθήματα, που μπορούν να έχουν απήχηση σε κάθε άνθρωπο, λόγω των αρχέγονων ενστίκτων μας, ως ζώα που είμεθα, όταν ξεχνάμε τον Πολιτισμό, και δη ως ζωάκια θηρευτικά.
Επίσης, ως εκφάνσεις του συλλογικού υποσυνειδήτου της Ανθρωπότητας, τα ποικίλα σβαστικοειδή αποτελούν και τυποποιημένες απεικονίσεις προφανών -αν και ακατανόητα χαοτικών!- φαινομένων κίνησης στην Φύση, για τον πρωτολαό των Αρίων
αλλά και ευρύτερα ως έκφανση του συλλογικού υποσυνειδήτου της Ανθρωπότητας,μια σχηματική προβολή για κάθε δίνη που εμφανίζεται σε ρευστά, π.χ η πνοή ανέμου. Έτσι και τα διάφορα μαιανδρικά μοτίβα αποτελούν τυποποιημένες απεικονίσεις υδάτινου κυματισμού και ροής, π.χ ποτάμι και θαλάσσια κύματα. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  
Βέβαια, μεταναστεύσεις Ελλήνων προς την Ιταλική Χερσόνησο οργανώνονται για διάφορους λόγους, και για ευρύτερο χρονικό διάστημα, ανάμεσα στον 16ο αι π.Χ, όταν έγινε ο αποικισμός των Πιθηκουσών & των Αιολιδών Νήσων από Αχαιούς άνακτες που ενδιαφέρονταν για την απομύζηση του ορυκτού πλούτου της απέναντι ακτής, με κρίσιμη καμπή και κατά τον 12ο με 11ο αι π.Χ, όταν λαμβάνουν χώρα οι μετοικεσίες προσφύγων από την καταρρέουσα ανακτορική Ελλάδα, που οδήγησαν στην δημιουργία νέων εθνών, όπως οι Χώνες και οι Οινωτροί, και μέχρι το 452 π.Χ, όταν θα ιδρυθούν οι Θούριοι, μέσω της επιμονής των Συβαριτών εμιγκρέδων, αλλά και της επεκτατικότητας της Αθηναϊκής Συμμαχίας. Κατά το ίδιο ευρύ διάστημα (16ος – 5ος αι π.Χ), εκτυλίσσεται  παράλληλα και ο σχηματισμός, το μεσουράνημα, και η κόπωσις του έθνους των Ετρούσκων στον Βορρά. Οι Ετρούσκοι κυριαρχούν νωρίς στην Ρώμη (εάν δεν την ίδρυσαν κιόλας), χρησιμοποιώντας την και ως ορμητήριο για την επέκτασή τους νοτιότερα.

Από τους Ετρούσκους βασιλείς της, συνάπτεται και η 1η συνθήκη της Ρώμης με την Καρχηδόνα, πόλη-κράτος που από φοινικική αποικία, ιδρυθείσα το 814 π.Χ [πάνω στην Βύρσα/Μπούρσα, προϋπάρχουσα αποικία αριοευρωπαϊκού λαού], από την εκ της Τύρου αριστοκράτισσα Ελίσσα(= «σωτηρία Κυρίου», σημιτικό όνομα, όπως και το άρρεν Ελισαίος, αν και η αρχόντισσα Ελίσα αναφέρεται και με το ελληνικό όνομα Διδώ), έχει εξελιχθεί στο ισχυρότερο κράτος της Δυτικής Μεσογείου, μέσω του προσεταιρισμού όλων των άλλων φοινικικών οικισμών, αλλά και αρκετών ιθαγενών φυλών της Δυτικής Μεσογείου, ύστερα από την άλωση της μητροπολιτικής Τύρου, από τους κραταιούς Ασσυρίους, το 575 π.Χ. Η ακμή της Καρχηδόνας (Καρθ Χαντάστ = Νεάπολις | Carthagvm/Carthago/Carthagena & Καρχαδών/Καρχηδών, αλλά και Καρθαγένη μσν, και Καρθαία, μιαν από τις πόλεις της Κέας.) και της υπερπόντιας επικράτειάς της, διευκολύνεται από το άριστο πολίτευμά της. Η ευνομία της θ’αποτελέσει παράδειγμα μίμησης για λαούς όπως οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι. 

https://sites.google.com/site/evdaemonia/home/public-debt/Pinakio_Basel.jpg

αυλήτρια και κωμαστής σε αττικό μελανόμορφο πινάκιο, που αποδίδεται στον αγγειογράφο Ψίακα, 520-510 π.Χ.  Antikenmuseum und Sammlung Ludwig, Βασιλεία, Ελβετία


Στα τέλη του 6ου αι, αρκετές ελληνικές πόλεις-κράτη ακμάζουν, αλλά λίγες γνωρίζουν την επιτυχία των πολυάριθμων Αθηναίων, των μαχητικότατων Σπαρτιατών, των εμπορικοτάτων Μεγαρέων, των ναυτικοτάτων Κορινθίων, των τολμηροτάτων Φωκαέων

Οι Σάμιοι, όμως συνδυάζουν τις αρετές όλων των Ελλήνων, ιδίως κατά την διάρκεια της τυραννίας του θρυλικού Πολυκράτους, ικανού, αν και σκληρού (και σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, ευλογημένου με ..Τύχη). Διαβιώντας την επαύριο της ήττας του Κροίσου (560-547) από τον Κύρο τον Μέγα (559-530), και της επακόλουθης προσάρτησης της Λυδίας στην Περσική Αυτοκρατορία, ο Πολυκράτης(538-522, ή 535-515) θα προσπαθήσει μάταια να στήσει νέο δίκτυο αντιπερσικής συμμαχίας με τον τύραννο της Νάξου, Λύγδαμι(546-524) και τον φαραώ της Αιγύπτου, Άμασι Β’ (570-526, Ahmose II). Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, ο Άμασης Β’ έχει πλέον μικρές προσδοκίες, έχοντας απογοητευτεί λόγω της αποτυχίας της προϋπάρχουσας αντιμηδικής συμμαχίας:

  1. Αίγυπτος/Μισρ, 
  2. Λυδία, 
  3. Σπάρτη/Λακεδαιμών, και
  4. Χαλδαία/Βαβυλωνία

 Στους χρόνους του Πολυκράτη, η Σάμος κυριαρχεί στο Αιγαίο, ενώ χτίζονται περίφημα και θαυμαστά έργα για την πόλη της Σάμουi. λιμέναςii. ναός της Ήρας, το Ηραίονiii. και υδρευτικός αγωγός, το ΕυπαλίνειοΌρυγμα.

https://sites.google.com/site/evdaemonia/almanac-statistics/hellenic_meander_2.gif
https://kamateros.files.wordpress.com/2018/10/532696-screen-shot-2014-02-08-at-2-27-41-pm.png?w=640

Η εκδίωξη του τελευταίου Ρωμαίου βασιλιά, του Ετρούσκου και ελληνικής καταγωγής Ταρκυνίου του Υπερήφανου, οριστικοποιείται με την εγκαθίδρυση δημοκρατικού πολιτεύματος και στην Ρώμη (510 π.Χ.). Οι Ρωμαίοι θεσπίζουν δημοκρατικούς θεσμούς μιμούμενοι νόμους Ελλήνων και Καρχηδονίων. Για παράδειγμα, το ζεύγος των Consvli (ελληνιστί, Ύπατοι) με την ετήσια θητεία, που προέρχεται από το καρχηδονιακό ζεύγος των Σουφφενίμ (ελληνιστί, Σωφέτες, ήτοι «Κριτές»).

Εισβολή Ετρούσκου στρατηγού, του Λαρς Πορσενα, τυράννου στην πόλη Κλεύσιν/Clvsivm/Κλύσιον, καταλήγει σε εκ νέου υποταγή της Ρώμης στην Ετρουσκική Ομοσπονδία (508 π.Χ), αν και υπό την μορφή πρόσκαιρης επικυριαρχίας, ενώ της επιτρέπεται να διατηρήσει και το νέο της πολίτευμα. 

υποθετικό στιγμιότυπο από το φουσάτο του Λαρς Πορσένα, που κυρίευσε την Ρώμη: μείξη οπλιτών ελληνικού τύπου, με βουνίσιους πολεμιστές
Ακόμα πιο μάταιη αποδεικνύεται εκστρατεία Ελλήνων από την Κύμη, που εισβάλλουν και στην Ρώμη, ύστερα από νέα νικηφόρα μάχη του Αριστοδήμου εναντίον των Ετρούσκων. Ο Αριστόδημος ο Μαλακός είναι ο χαρισματικός Δημοκρατικός τύραννος της Κύμης, αν και προσωπικός φίλος του έκπτωτου βασιλιά της Ρώμης, Ταρκυνίου του Υπερήφανου, που συντρίβει δυο φορές τις δυνάμεις των Ετρούσκων, σε μάχη μπροστά απ’την Κύμη το 526 π.Χ, και στην έδρα του Κοινού των Λατίνων, Αρικία, το 504 π.Χ, αλλά που τελικά αδυνατεί να επιβάλλει στην Ρώμη την παλινόρθωση του φίλου του. Πάντως, οι Κυμαίοι του Αριστοδήμου, με την βοήθεια των Συρακουσίων του τυράννου Ιέρωνος, θα τσακίσουν και την στρατιά των Ετρούσκων που θα επιχειρήσει ν’αλώσει την ίδια την Κύμη το 474 π.Χ. Αυτή η συντριπτική ήττα θα σημάνει την αρχή της παρακμής για την Ομοσπονδία των πόλεων των Ετρούσκων. Έτσι, από τα τέλη του 5ου αι π.Χ, η σφαίρα επιρροής των δυναμικών Ετρούσκων θα καταληφθεί σταδιακά από Γαλάτες, Σαμνίτες, αλλά και από ανερχόμενη δύναμη, την πόλη της Ρώμης, της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας.

https://kamateros.files.wordpress.com/2018/10/532697-screen-shot-2014-02-08-at-2-27-50-pm.png?w=640

Γενικά, η Ρώμη εφαρμόζει τις πολιτικές “λυγίζουμε, αλλά δεν σπάμε” και “ισχύς εν τη ενώσει”, που θα της επιτρέψουν να επιβιώσει αντιμετωπίζοντας δυναμικούς αντιπάλους, κατά τους επόμενους τρεις αιώνες.

(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

ΠΗΓΗ  https://sites.google.com

Advertisements

About sooteris kyritsis

Job title: (f)PHELLOW OF SOPHIA Profession: RESEARCHER Company: ANTHROOPISMOS Favorite quote: "ITS TIME FOR KOSMOPOLITANS(=HELLINES) TO FLY IN SPACE." Interested in: Activity Partners, Friends Fashion: Classic Humor: Friendly Places lived: EN THE HIGHLANDS OF KOSMOS THROUGH THE DARKNESS OF AMENTHE
This entry was posted in HISTORIC THEMES and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.