Nox Oculis – actero nomia poetika ix-OURANOPRATTOON


(BEING CONTINUED FROM  22/05/15)

Follow Thy Fair Sun

    Follow thy fair sun, unhappy shadow ;
    Though thou be black as night,
    And she made all of light,
    Yet follow thy fair sun, unhappy shadow.

    Follow her whose light thy light depriveth ;
    Though here thou liv’st disgraced,
    And she in heaven is placed,
    Yet follow her whose light the world reviveth !

    Follow those pure beams whose beauty burneth,
    That so have scorched thee,
    As thou still black must be,
    Till her kind beams thy black to brightness turneth.

    Follow her while yet her glory shineth ;
    There comes a luckless night,
    That will dim all her light ;
    And this the black unhappy shade divineth.

    Follow still since so thy fates ordained ;
    The sun must have his shade,
    Till both at once do fade ;
    The sun still proved, the shadow still disdained.

    Thomas Campion, 1601

    (1567-1620)

    Médecin, poète et compositeur anglais.

    Né à Londres le 12 février 1567, ses parents sont morts alors qu’il était encore enfant. Mais leur héritage fut suffisant pour envoyer le jeune Thomas étudier le droit et la médecine à Cambridge et en France, où il est diplomé de l’Université de Caen en 1605. Il semble n’avoir jamais complété ses études de droit ou avoir plaidé en cour. Dès 1606, il est docteur en médecine dans la capitale anglaise. Bien que ses chansons pour luth égalent celles du compositeur anglais John Dowland, sa réputation est essentiellement fondée sur ses poésies lyriques mélodieuses.

    En 1615, il est interrogé au sujet du meurtre de Thomas Overbury, mais est déclaré innocent et libéré. Thomas Campion est mort à Londres, probablement de la peste, le 1er mars 1620.

    Auteur d’airs pour des masques présentés à la cour et de quatre Books of Airs (de 1613 à 1617), il rédige également un volume d’épigrammes et d’élégies en latin, intitulé Poemata(1595). Si ses Observations on the Art of English Poesie (1602) condamnent l’utilisation des rimes dans la poésie, il ne les a jamais mises en pratique dans ses propres créations.


Références :


Bibliographie :

  • Walter R. Davis, Thomas Campion (1987)
  • Muriel T. Eldridge, Thomas Campion (1971)
  • M. M. Kastendieck, England’s Musical Poet : Thomas Campion (1938)
  • David Lindley, Thomas Campion (1997)
  • Edward Lowbury, Timothy Salter and Alison Young, Thomas Campion : poet, composer, physician (1970)
  • Thomas MacDonagh, Thomas Campion and the Art of English Poetry (1973)
  • Percival Vivian (ed.), Campion’s Works (Oxford, 1909)

 

The Moon Symbol

Advertisements

About sooteris kyritsis

Job title: (f)PHELLOW OF SOPHIA Profession: RESEARCHER Company: ANTHROOPISMOS Favorite quote: "ITS TIME FOR KOSMOPOLITANS(=HELLINES) TO FLY IN SPACE." Interested in: Activity Partners, Friends Fashion: Classic Humor: Friendly Places lived: EN THE HIGHLANDS OF KOSMOS THROUGH THE DARKNESS OF AMENTHE
This entry was posted in POECIA=ΠΟΙΗΣΗ and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s