ΠΛΕΙΝ ΕΣ ΤΑΣ ΠΛΕΙΑΔΑΣ


A)Πλανήτες όχι τόσο διαφορετικοί από τη Γη

clip_image001[4]

Καθώς ένας πλανήτης κινείται στην τροχιά του, έλκεται και έλκει βαρυτικά το άστρο του. Αναλύοντας το φάσμα του φωτός από το άστρο, οι αστρονόμοι μπορούν να μετρήσουν μεταβολές στη σχετική ταχύτητα του άστρου ως προς τη Γη, τόσο μικρές όσο ένα μέτρο ανά δευτερόλεπτο ή και ακόμα μικρότερες. Τέτοιες περιοδικές μεταβολές αποκαλύπτουν την παρουσία του πλανήτη

Αν και οι περισσότεροι από τους περίπου 450 εξωπλανήτες (πλανήτες σε άλλα ηλιακά συστήματα), που έχουν ανακαλυφθεί έως τώρα, είναι γίγαντες αερίων που μοιάζουν με τον Δία, οι αστρονόμοι αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι μερικοί άλλοι, ίσως να μη διαφέρουν και τόσο από τη Γη. Αν, μάλιστα, οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για τον εντοπισμό εξωπλανητών δε βασίζονταν στην επίδραση που έχει ο αφανής πλανήτης στο άστρο του (η οποία είναι βέβαια τόσο μεγαλύτερη όσο μεγαλύτερος είναι ο ίδιος), τότε η αναλογία των γιγαντιαίων εξωπλανητών και εκείνων που είναι πιο κοντά στο μέγεθος της Γης, ίσως ήταν διαφορετική. Τα τροχιακά τηλεσκόπια Κορότ και Κέπλερ, που έχουν αυξημένη ευαισθησία και ερευνούν τα τελευταία χρόνια τον ουρανό, ελπίζεται ότι θα διευρύνουν τον κατάλογο προς την πλευρά των μικρότερων μεγεθών.

Οι νεοανακαλυφθέντες κόσμοι βρίσκονται σε απόσταση πολλών ετών φωτός, έτσι που είναι αδύνατο ακόμα και για τα πιο εξελιγμένα επιστημονικά όργανα να δουν λεπτομέρειες στην επιφάνειά τους, ή ακόμα και μια θολή εικόνα τους και πιθανότατα δε θα μπορέσουν ποτέ. Αυτό που μπορούν να κάνουν τα τηλεσκόπιά μας είναι να εντοπίσουν έμμεσα σημάδια της ύπαρξης ενός πλανήτη σε τροχιά γύρω από κάποιο άστρο και να μας βοηθήσουν να υπολογίσουμε τη μάζα τους, την απόστασή τους από το άστρο του πλανητικού συστήματος και τη διάρκεια του έτους τους (χρόνος μιας περιφοράς γύρω από το άστρο). Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορούν να μας δώσουν πληροφορίες και για τη διάμετρο του πλανήτη, ίσως και κάποια άλλα στοιχεία τέτοιου είδους. Στην περίπτωση των γιγαντιαίων εξωπλανητών, αυτές οι λεπτομέρειες μπορεί να περιλαμβάνουν και εκτιμήσεις για τη σύνθεση της ατμόσφαιράς τους και τη δυναμική των ανέμων.

clip_image002

Αν η τροχιά ενός πλανήτη τέμνει τη γραμμή παρατήρησης ανάμεσα στο άστρο του και τη Γη, θα μειώσει ελάχιστα το φως που φτάνει από το άστρο, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που μια μερική ηλιακή έκλειψη σκοτεινιάζει τον Ηλιο. Ενας πλανήτης με μέγεθος ανάλογο με του Δία προκαλεί μείωση της φωτεινότητας του άστρου του περίπου κατά 1%. Για έναν πλανήτη με μέγεθος ανάλογο με της Γης, η μείωση είναι της τάξης του 0,01%, μεταβολή που είναι μέσα στα όρια ανίχνευσης του νέου διαστημικού τηλεσκοπίου Κέπλερ

Ολα αυτά απέχουν πολύ από το να μπορούμε να μετρήσουμε κάτι ειδικό για τη γεωλογία, τη χημεία ή άλλα χαρακτηριστικά τους. Ωστόσο, από αυτά τα στοιχεία, οι ερευνητές μπορούν να συνάγουν εκπληκτικά σύνθετα πορτρέτα των μακρινών πλανητών, χρησιμοποιώντας θεωρητικά μοντέλα, προσομοιώσεις σε υπολογιστές, ακόμα και πειράματα στο εργαστήριο, σε συνδυασμό με τη γνώση που έχει συσσωρευτεί για τη Γη και τους άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. Μοντέλα που αφορούν πλανήτες που μοιάζουν από πλευράς χημικής σύνθεσης με τη Γη, αλλά έχουν αρκετά μεγαλύτερη μάζα απ’ αυτήν, δείχνουν ότι πρέπει και οι εξωπλανήτες του τύπου αυτού να έχουν γεωλογική δραστηριότητα, ατμόσφαιρα και κλίμα που μπορεί να είναι φιλικό προς τη ζωή. Μάλιστα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, η Γη ίσως βρίσκεται στο κάτω όριο μεγέθους που πρέπει να έχει ένας πλανήτης για να είναι κατοικήσιμος. Αν η Γη ήταν λίγο μικρότερη, ίσως να εξελισσόταν σε ένα ουράνιο σώμα το ίδιο κενό από ζωή, όπως ο Αρης και η Αφροδίτη.

 

clip_image007

Η γεωφυσική δραστηριότητα ίσως είναι κρίσιμης σημασίας, ώστε ένας πλανήτης να είναι φιλικός προς τη ζωή. Θεωρητικά μοντέλα και προσομοιώσεις σε υπολογιστή, μαζί με τη γνώση που υπάρχει για τη Γη και τους άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, επιτρέπουν στους ερευνητές να προβλέψουν τη δυναμική ενός πλανήτη, με βάση τη μάζα και τη σύνθεσή του. Η έρευνα για μεγάλους πετρώδεις πλανήτες έχει εστιαστεί σε δύο τύπους, που θεωρείται ότι είναι πολύ κοινοί στο Γαλαξία και εμφανίζονται στο σχήμα συγκριτικά με τη Γη. Και στις δύο περιπτώσεις, η διάδοση της θερμότητας με ρεύματα, αργά αλλά σταθερά βγάζει στην επιφάνεια τα εσωτερικά στρώματα (που ανεβαίνουν όπως όταν το νερό βράζει στην κατσαρόλα), μεταφέροντας τη θερμότητα από το εσωτερικό του πλανήτη στην επιφάνειά του. Αυτή η κίνηση τροφοδοτεί την ηφαιστειακή δράση και την κίνηση των τεκτονικών πλακών, βοηθώντας στην ανακύκλωση των χημικών ουσιών στην ατμόσφαιρα, η οποία με τη σειρά της μπορεί να δώσει ουσίες απαραίτητες για τη ζωή και να βοηθήσει στη σταθεροποίηση της θερμοκρασίας επιφανείας.

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Scientific American»

EYCHARISTOOMEN EPEIE PANOPEA

 

B)Το πρώτο υβριδικό εμπορικό πλοίο

Το υβριδικό σύστημα κίνησης του Viking Lady σχεδιάστηκε από τμήμα Ερευνας και Καινοτομίας του νορβηγικού νηογνώμονα (DNV) στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το αντίστοιχο τμήμα της Νορβηγίας και την εταιρεία Wartsila. Οι μετρήσεις έδειξαν πως η εξοικονόμηση καυσίμου αγγίζει το 15%, ενώ οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μειώθηκαν κατά 25%.

Το υβριδικό σύστημα κίνησης του Viking Lady σχεδιάστηκε από τμήμα Ερευνας και Καινοτομίας του νορβηγικού νηογνώμονα (DNV) στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το αντίστοιχο τμήμα της Νορβηγίας και την εταιρεία Wartsila. Οι μετρήσεις έδειξαν πως η εξοικονόμηση καυσίμου αγγίζει το 15%, ενώ οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μειώθηκαν κατά 25%.

Καθώς το πλοίο Viking Lady «σκίζει» τα νερά στη Βόρεια Θάλασσα, πηγαινοφέρνοντας προσωπικό και προμήθειες σε υπεράκτιες εξέδρες εξόρυξης πετρελαίου από το λιμάνι της νορβηγικής πόλης Haugesund, τίποτε στην εξωτερική του εμφάνιση δεν μαρτυρεί πως αποτελεί ορόσημο στην εξέλιξη της ναυτιλίας. Και όμως, το συγκεκριμένο σκάφος της εταιρείας Eidesvik Offshore έχει κυριολεκτικά γράψει ιστορία, αφού είναι το πρώτο υβριδικό εμπορικό πλοίο με μπαταρίες σε κανονική λειτουργία – αποδεικνύοντας επομένως πως η ιδέα που πρωτοεμφανίστηκε σε αυτοκίνητα όπως το Toyota Prius μπορεί όντως να εφαρμοσθεί και στη θάλασσα, για να μειώσει και πάλι την κατανάλωση καυσίμων και την εκπομπή αέριων ρύπων.
Τα πλεονεκτήματα αυτά οφείλονται στο υβριδικό σύστημα πρόωσης του Viking Lady, το οποίο ήταν το πρώτο του είδους και μεγέθους του στον κόσμο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί υπό προϋποθέσεις όχι μόνο σε σκάφη της συγκεκριμένης κατηγορίας, αλλά και σε καράβια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, όπως για παράδειγμα στα πιο σύγχρονα επιβατηγά και οχηματαγωγά που συνδέουν τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου με την ηπειρωτική χώρα. Ενα σύστημα που έχει μάλιστα και ελληνική υπογραφή, αφού σχεδιάστηκε από το τμήμα Ερευνας και Καινοτομίας του νορβηγικού νηογνώμονα (DNV) στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το αντίστοιχο τμήμα της Νορβηγίας και την εταιρεία Wartsila.
«Η καινοτομία μας μπορεί να εφαρμοσθεί είτε σε καινούργια είτε σε ήδη υπάρχοντα σκάφη, τα οποία βασίζονται σε ηλεκτρική πρόωση. Κεντρικό ρόλο έχει μία μπαταρία που εγκαθίσταται στο καράβι, ώστε να αποθηκεύεται σε αυτήν η περίσσεια της ηλεκτρικής ισχύος από τις γεννήτριες του πλοίου. Ετσι, τη στιγμή που το πλοίο θα χρειασθεί μεγάλη ισχύ (π.χ. κάνοντας ελιγμούς στο λιμάνι), ένα μέρος της θα προέλθει από την μπαταρία και όχι από τις γεννήτριες, οι οποίες για να την εξασφαλίσουν θα έπρεπε να καταναλώσουν ακόμη περισσότερα καύσιμα», λέει στην «Κ» ο κ. Νικόλαος Κακαλής, διευθυντής του τμήματος.
Ναυπηγημένο το 2009, το Viking Lady είναι εξοπλισμένο με το υβριδικό σύστημα πρόωσης εδώ κι ένα χρόνο. Το γεγονός ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή λειτουργούσε όπως και τα υπόλοιπα πλοία του είδους του, κάνοντας δρομολόγια στην ίδια περιοχή, σημαίνει πως υπάρχει ένα άμεσο μέτρο σύγκρισης. «Μέσα σε αυτούς τους δώδεκα μήνες, οι μετρήσεις δείχνουν πως η εξοικονόμηση καυσίμου αγγίζει το 15%, ενώ οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μειώθηκαν κατά 25%», προσθέτει ο κ. Κακαλής. Ποσοστά που εξηγούν γιατί ήδη οι παραγγελίες σκαφών με αντίστοιχα συστήματα φθάνουν ήδη τις 30, υποδηλώνοντας πως ο νορβηγικός νηογνώμονας περνάει την καινοτομία στην πράξη.
Η ανάπτυξη του πρωτότυπου για το πλοίο της Eidesvik Offshore ξεκίνησε πριν από μία τετραετία, περίπου, και πραγματοποιήθηκε με προσομοιώσεις σε υπολογιστή. «Αυτό που έπρεπε να βρεθεί κατ’ αρχάς ήταν οι προδιαγραφές της μπαταρίας, όπως και οι τροποποιήσεις στο σύστημα διανομής ενέργειας του πλοίου, ώστε αυτή η “αποθήκη” ισχύος να “συνεργάζεται” όσο το δυνατόν πιο αποδοτικά με τις γεννήτριες», συμπληρώνει ο κ. Κακαλής.
Πέρα από τα λιγότερα καύσιμα και εκπομπές καυσαερίων, η δοκιμή έδειξε επίσης ότι ο συγκεκριμένος τρόπος λειτουργίας προσφέρει και μεγαλύτερη ασφάλεια. Κάθε φορά που το Viking Lady προσεγγίζει μία εξέδρα εξόρυξης, πρέπει να μένει σταθερό σε πολύ μικρή απόσταση, ακόμα και μέσα σε κακοκαιρία. Σε αυτές τις συνθήκες πρέπει οι μηχανές του να αυξομειώνουν απότομα την ισχύ τους, για να διατηρήσει τη θέση του και να μην προκαλέσει ατύχημα. Τότε, η μπαταρία προσφέρει πιο γρήγορα από τις γεννήτριες την επιπλέον ισχύ που χρειάζεται. «Το γεγονός αυτό σημαίνει επίσης μικρότερη φθορά του μηχανολογικού εξοπλισμού και επομένως λιγότερες βλάβες».

Ιδανικό για την ακτοπλοΐα
Σύμφωνα με τον κ. Κακαλή, η εξοικονόμηση αυξάνεται όσο πιο συχνά χρειάζεται να αυξομειώνεται η ισχύς των μηχανών. Κάτι που δηλώνει πως ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε να είναι «κομμένο και ραμμένο» στις συνθήκες των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στη χώρα μας, όπου τα δρομολόγια κατά κανόνα περιλαμβάνουν αρκετά νησιά και συνεπώς πολλούς ελιγμούς σε λιμάνια. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ένα ακόμη όφελος θα ήταν η μείωση του θορύβου στα λιμάνια, αλλά και η μείωση των τοπικών ρύπων και του ορατού καπνού.
Εκτός από τις δύο συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων, ο διευθυντής του τμήματος Ερευνας και Καινοτομίας του νορβηγικού νηογνώμονα (DNV) στην Ελλάδα «βλέπει» πως το υβριδικό σύστημα μπορεί να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά και στη λειτουργία γερανών σε φορτηγά πλοία, όπως ενδεχομένως και σε πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων.

COSSMOS

Πίσω από το μοναδικό στον κόσμο υβριδικό εμπορικό πλοίο βρίσκεται ένα επίσης μοναδικό παγκοσμίως ψηφιακό «εργαλείο», που αναπτύχθηκε εξ ολοκλήρου από το τμήμα Ερευνας και Καινοτομίας του νορβηγικού νηογνώμονα (DNV) στην Ελλάδα. Με όνομα COSSMOS (CΟmplex Ship Systems MΟdelling & Simulation), το «εργαλείο» αυτό είναι ένα λογισμικό μαθηματικής μοντελοποίησης, δηλαδή ένα λογισμικό που «αναπαριστά» στον υπολογιστή οποιοδήποτε σύστημα ενός πλοίου, για να το «δοκιμάσει» σε εικονικές συνθήκες.
«Σε αντίθεση όμως με τα υπόλοιπα software που υπάρχουν γι’ αυτό τον σκοπό, το COSSMOS έχει εντελώς διαφορετική προσέγγιση, αφού προσομοιώνει τη συνολική λειτουργία ενός τέτοιου συστήματος και όχι ξεχωριστά τη συμπεριφορά κάθε μηχανήματος από το οποίο αυτό αποτελείται», επισημαίνει ο κ. Κακαλής. Το αποτέλεσμα είναι το COSSMOS να προσφέρει πιο αξιόπιστες και ρεαλιστικές εκτιμήσεις.

Νέα γενιά φορτηγών καραβιών μεταφοράς υγροποιημένου αερίου

Οι Ελληνες επιστήμονες από το τμήμα του νορβηγικού νηογνώμονα βρέθηκαν ξανά στη δημοσιότητα στα μέσα Ιουλίου, αυτήν τη φορά για τη συμμετοχή τους σε ένα διεθνές πρότζεκτ που κατάφερε να σχεδιάσει μια νέα «γενιά» φορτηγών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τα οποία είναι πιο αποδοτικά ενεργειακά και «φιλικότερα» στο περιβάλλον. Μάλιστα, ένα τέτοιο φορτηγό πλοίο όχι μόνο θα καταναλώνει 8% λιγότερα καύσιμα για την κίνησή του, αλλά και θα μπορεί επίσης να μεταφέρει 5% περισσότερο φορτίο.
Εκτός από το τμήμα Ερευνας και Καινοτομίας του νορβηγικού νηογνώμονα (DNV) στην Ελλάδα, στο πρότζεκτ συμμετείχαν τα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότια Κορέα, η ελληνική εφοπλιστική εταιρεία GasLog και η γαλλική GTT (Gaztransport & Technigaz), ένας από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως κατασκευαστές δεξαμενών για τη θαλάσσια μεταφορά υγροποιημένων καυσίμων. «Το σχέδιο μπορεί να παραγγελθεί άμεσα και περιλαμβάνει μια σειρά από καινοτόμους παρεμβάσεις με στόχο την καλύτερη ενεργειακή απόδοση. Ετσι, ανάμεσα σε άλλα, έχει βελτιστοποιηθεί το σχήμα της γάστρας και η διάταξη των χώρων αποθήκευσης του LNG, καθώς και το ολοκληρωμένο μηχανολογικό σύστημα, με σκοπό τη μικρότερη κατανάλωση», αναφέρει ο διευθυντής του τμήματος, Νικόλαος Κακαλής.

PAGAN  http://www.kathimerini.gr/

About sooteris kyritsis

Job title: (f)PHELLOW OF SOPHIA Profession: RESEARCHER Company: ANTHROOPISMOS Favorite quote: "ITS TIME FOR KOSMOPOLITANS(=HELLINES) TO FLY IN SPACE." Interested in: Activity Partners, Friends Fashion: Classic Humor: Friendly Places lived: EN THE HIGHLANDS OF KOSMOS THROUGH THE DARKNESS OF AMENTHE
This entry was posted in SCIENCE=EPI-HISTEME and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s