AI ARCHEOLOGIKAI EEMETERAI SCHOLAI KALOUNTAI OOS ORGANOTHOUN SYNERGAZOMENAI META TOON HYPOLOIPOON HETAIROON,PROS EKSKAFAS EKSOOTHEN (VIII)


(BEING CONTINUED FROM  23/07/14)

A)Conceptual design for the development of the house “George   Mavridi” (Lamartine) in Old Town as a multi cultural center

ИДЕЕН ПРОЕКТ за развитието на къща “Георги Мавриди” (Ламартин) в Старинен Пловдив като мулти културен център


автор: Емил Милев, поет, секретар на Дружеството на писателите – Пловдив


Малко история

В първоначалния си вид къщата е построена през 1834г. от мастития бизнесмен Георги Мавриди. Намира се почти на върха на Трихълмието в Стария град. От архитектурна гледна точка, освен внушителната фасада, е заближателна с това, че в призема започва като “асиметрична”, а след това двата етажа се развиват като “симетрични”. По време на Балканските войни фамилията Мавриди е принудена да напусне страната. Къщата сменя множество собственици и постепенно запада. В средата на 70-те години на миналия век е предприета цялостна реконструкция с частични промени във вътрешен план. От оригиналния градеж остават само основите. Над тях е приложена конструкция от стоманени трегери и стоманобетонни панели. Интериорът и обзавеждането са проектирани в духа на времето на Мавриди. На първия етаж е отделена стая за музейна експозиция посветена на граф Алфонс дьо Ламартин гостувал за няколко дни в нея. В този си вид къщата е предоставена на Съюза на българските писатели със статут на творческа база от затворен тип. През 1992г. СБП предоставя къщата като писателски дом на Дружеството на писателите – Пловдив. До 2002г. сградата е общинска собственост. След законова промяна от същата година тя става публична държавна собственост и е предоставена управление на Областна управа. Следват години на съдебни дела между Община и държава, като накрая печели държавата. През това време започва второто западане на къщата. През годините на прехода в нея няма сериозни инвестиции за ремонт и подръжка. Дружеството на писателите се опитва да крепи някак си положението, но както се казва – не е там работата.

Идеята – І

Като историческа и архитектурна даденост къщата има потенциал да се развие като културен център в три основни насоки – музейна част, галерийно пространство и творческа база.

Музейна част

Настоящата експозиция посветена на Ламартин е в окаяно състояние и както се казва – не е за показване. В същото време през активния туристически сезон /и не само/ пред къщата се спират по няколкостотин гости предимно от Европа само за да прочетат табелата на фасадата, че президентът Франсоа Митеран е посетил къщата в знак на почит към своя велик сънародник. Биха ли могли тези няколстотин души да влязат в къщата и да оставят своята лепта за видяното и чутото? Какво би могло да бъде то? Присъствието на Ламартин логично подсказва по-голямата идея – освен неговата експозиция цялото пространство на първия етаж /около 90 кв м/ да се првърне в музей на европейското присъствие в Пловдив от античността до годините преди комунистическата диктатура. Темата е обширна и богата, изпълнена е с неподозирани за широката публика факти. Примерно – папа Йоан ХХІІ, наречен в следвоенните години “папата на мира”, преди това под името монсеньор Ронкали е бил години наред директор на Италианския колеж в Пловдив, пък Френския колеж би могъл да бъде цяла отделна тема. За римския, средновековния и османския периоди да не говорим. Но всичко трябва да бъде пречупено през тематичната ниша – “европейското присъствие”. Едно модерно мулти медийно решение на музейното пространство би могло да бъде в основата на един сериозен приходоизточник за къщата.

Галерийно и мулти културно пространство

В закритата му част то се представя от две зали /общо около 100 кв м + кухненски блок/ в приземната част. Интериорът им предполага много добри изложбени решения, а пространственото им обособяване дава възможности и за по-камерни форми. Естественото продължение е дворът /480 кв м/. Неговите три хоризонтални нива, при удачно препроектиране на озеленяването, предоставят място за цяло ветрило от творчески изяви – скулптурни изложби и инсталации, театрални моноспектакли, камерни музикални форми, семинари, научни презентации, лекции, дискусии, пресконференции и т.н. / за литературните прояви не споменавам, защото те си вървят и сега/. В етажната приземна част има помещения подходящи както за галерийно депо, така и за библиотечна част.

Творческа база

Вторият етаж на къщата се запазва като леглова база за гости. Идеята е, че ако изброеното дотук се реализира, няма човек на изкуството от цял свят, който не предпочете обстановката на това сакрално пространство пред скуката на хотелския лукс. Или с други думи – спокойствието и тишината на архитектурния резерват, възможност за отдих, възможност за творчество, възможност за изява на това творчество, възможност за контакти с творчески личности от града, страната, континента и света и т.н. Между другото, това се отнася и за хората свързани с научната част от сферите на изкуството, обществото и историята.

Идеята – ІІ

Дружеството на писателите няма как със собствени сили да осъществи всичките предложения в този проект. Но! Ако по закона за ЮЛНЦ към него се присъединят и други творчески организации / и почетни членове/, чиито сфери на дейност се припокриват с изброените в проекта възможности, то “Задружна дружина планина повдига!”.

Проектът е идеен и работен т.е. отворен е за съпричастие, съучастие, предложения и изобщо – доразвиване.

Институции /партньори/ без които не може:

– Министерство на регионалното развитие и благоустройството /принципал на имота/
– Областна управа Пловдив /управител на имота/
– Община Пловдив /Старинен Пловдив/
– Посолство на република Франция
– Министерство на културата
– Национален исторически музей

източник   http://www.archaeology.archbg.net/ 

 

B)France – “Le prince au torque d’or de Lavau” (INRAP, 16 juin 2015)
Exhumée par une équipe d’archéologues de l’Inrap, la tombe princière de Lavau, datée du début du Ve siècle avant notre ère, a révélé un mobilier funéraire exceptionnel : chaudron en bronze méditerranéen à têtes de lionnes et d’Acheloos (dieu-fleuve), oenochoé attique à figures noires, ciste, bassins en bronze etc. Dans le cadre des Journées nationales de l’archéologie (19-21 juin 2015), l’Inrap présente les derniers résultats de cette fouille achevée depuis quelques jours.

 

Vue générale d'un dépôt funéraire daté du Ve s. avant notre ère, découvert à Lavau (aube) 2015. Allongé au centre de la tombe, paré de ses bijoux, le personnage repose sur un char et est accompagné de riches vaisselles en bronze, en argent et en céramique.
Vue générale d’un dépôt funéraire daté du Ve s. avant notre ère, découvert à Lavau (aube) 2015.
Allongé au centre de la tombe, paré de ses bijoux, le personnage repose sur un char et
est accompagné de riches vaisselles en bronze, en argent et en céramique.

Le prince au torque d’or
Allongé au centre de la tombe, tête au sud, le défunt repose avec son char à deux roues. Le prince est paré de ses bijoux. Il arbore un torque en or massif, de 580 g, plus lourd encore que celui de la princesse de Vix… Ce collier rigide est richement décoré d’un double motif de monstre ailé, prolongé de tampons piriformes (en forme de poire). À ses poignets, un bracelet en or, tandis que son biceps gauche était ceint d’un brassard en lignite. Ce mobilier présente des similitudes avec celui de la tombe de Reinheim (Allemagne).
Les archéologues ont trouvé près de sa nuque plusieurs perles d’ambre, finement travaillées : collier ou bijoux de cheveux.
Une partie du costume est parvenue jusqu’à nous, notamment deux agrafes en fer et corail fermant un vêtement dont subsistent certains éléments de cuir et une série de rivets en fer soulignant son encolure. De ses chausses demeurent les passe-lacets et les agrafes de bronze.

Prince ou princesse ?
Le mauvais état de conservation des ossements ne permet pas encore de déterminer avec certitude le sexe de l’individu. Le prince de Lavau pourrait-il être une princesse ? Dans ce Ve siècle naissant, entre fin de la période du Hallstatt et début de celle de la Tène, plusieurs tombes de princesse sont présentes dans ce quart nord-est de la France, dont celle de Vix. Il faut donc considérer avec prudence cet ensemble funéraire appartenant aux plus hautes classes de la société. Hormis l’étude de la tombe et de son mobilier, l’aristocrate, et son genre, feront l’objet d’une recherche anthropologique approfondie.

Fouille d'une tombe princière datée du début du Ve siècle avant notre ère, découverte dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, à Lavau (Aube).

Fouille d’une tombe princière datée du début du Ve siècle avant notre ère,
découverte dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, à Lavau (Aube).

Fouille d'un chaudron en bronze d'un mètre de diamètre provenant d'une tombe princière datée du début du Ve siècle avant notre ère, retrouvée dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, mis au jour à Lavau (Aube).

Fouille d’un chaudron en bronze d’un mètre de diamètre

Chaudron en bronze aux anses décorées du dieu grec Acheloos provenant d'une tombe princière datée du début du Ve siècle avant notre ère, découverte dans un complexe funéraire monumental exceptionnel,mis au jour à Lavau (Aube).

Chaudron en bronze aux anses décorées du dieu grec Acheloos

Détail de la tête de félin ornant l'ouverture d'un chaudron en bronze, provenant d'une tombe princière datée du début du Ve siècle avant notre ère, retrouvée dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, mis au jour à Lavau (Aube), 2015.
Détail de la tête de félin ornant l’ouverture d’un chaudron en bronze

Détail d'une cruche grecque peinte provenant d'une tombe princière datée du début du Ve siècle avant notre ère, découverte dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, mis au jour à Lavau (Aube), 2015.

Détail d’une cruche grecque peinte

Cruche à vin grecque dont le décor représente Dyonisos dans une scène de banquet.Cette céramique provient d'une tombe princière datée du début du Ve siècle avant notre ère, retrouvée dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, mis au jour à Lavau (Aube), 2015.

Cruche à vin grecque dont le décor représente Dyonisos dans une scène de banquet.

Accompagné de bijoux en or, le personnage de Lavau est allongé sur la caisse d'un char dont il subsiste une roue. Il a été retrouvé dans un complexe funéraire daté du Ve s. avant notre ère, à Lavau (Aube) 2015.

Accompagné de bijoux en or, le personnage de Lavau est allongé sur la caisse d’un char dont il subsiste une roue.

Détail des poignets d'un squelette retrouvé dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, daté du Ve siècle avant notre ère, à Lavau (Aube) en 2015. Autour de chaque poignet repose un bracelet en or.
Détail des poignets d’un squelette retrouvé dans un complexe funéraire monumental exceptionnel,
daté du V
siècle avant notre ère, à Lavau (Aube) en 2015. Autour de chaque poignet repose un bracelet en or.

Vaisselle d'importation, comprenant plusieurs récipients en bronze  composés d'un grand chaudron, d'une ciste, de bassins et d'une petite cruche à vin, retrouvés dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, à Lavau (Aube) en 2015. Ces récipients sont rassemblés dans un angle de la tombe.
Vaisselle d’importation, comprenant plusieurs récipients en bronze  composés d’un grand chaudron,
d’une ciste, de bassins et d’une petite cruche à vin, retrouvés dans un complexe funéraire monumental exceptionnel, à Lavau (Aube) en 2015.
Ces récipients sont rassemblés dans un angle de la tombe.

Vue de détail des anses d'un chaudron  au décor figurant le dieu-fleuve Acheloos, trouvé dans un complexe funéraire daté du Ve s. avant notre ère à Lavau (Aube) en 2015. À l'arrière plan une ciste (seau) en bronze.

Vue de détail des anses d’un chaudron  au décor figurant le dieu-fleuve Acheloos.
À l’arrière plan une ciste (seau) en bronze.

A découvrir également le reportage d’actualité – “Lavau (Aube) : les suites d’une découverte exceptionnelle”
Avec Bastien Dupuis, archéologue responsable d’opération, Emilie Millet, archéologue spécialiste des mobiliers métalliques, et Céline Villenave, anthropologue, Inrap –

Source : http://www.archeologia.be/

About sooteris kyritsis

Job title: (f)PHELLOW OF SOPHIA Profession: RESEARCHER Company: ANTHROOPISMOS Favorite quote: "ITS TIME FOR KOSMOPOLITANS(=HELLINES) TO FLY IN SPACE." Interested in: Activity Partners, Friends Fashion: Classic Humor: Friendly Places lived: EN THE HIGHLANDS OF KOSMOS THROUGH THE DARKNESS OF AMENTHE
This entry was posted in ARCHAEOLOGIE and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s