ΤΟ ΘΗΡΙΟΝ Τ’ΟΠΟΙΟΝ ΕΓΙΝΕ ΜΕΤΡΟ,ΤΩ ΠΑΛΑΙ ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ


«Ο σιδηρόδρομος ήρξατο τακτικώς εργαζόμενος από της τελευταίας Παρασκευής. Η συρροή των επιβατών είναι μεγίστη. Οι πάντες δ’ ομολογούσι τας μεγίστας ωφελείας, ας η κάταρξις του έργου τούτου υπισχνείται. Ευχόμεθα και αύθις, ίνα η μικρά αύτη γραμμή υπάρξει η αρχή του καθ’ όλην την επικράτειαν συμπλέγματος σιδηροδρόμων».
Με αυτόν τον τρόπο καλωσόριζε εφημερίδα της εποχής τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Πειραιά, που εγκαινιάστηκε στις 27 Φεβρουαρίου του 1869.
Οι πρώτοι, ατμοκίνητοι συρμοί με τα ξύλινα βαγόνια έφταναν από τον Πειραιά μέχρι το Θησείο σε 19 λεπτά. Θα χρειάζονταν σχεδόν 90 χρόνια για να φτάσει ο ηλεκτρικός στην Κηφισιά και να πάρει (περίπου) τη μορφή που ξέρουμε σήμερα.
Με αφορμή τη συμπλήρωση 145 χρόνων από το πρώτο δρομολόγιο του τρένου στην Αθήνα, ταξιδεύουμε στην ιστορία μέσα από τις σπάνιες φωτογραφίες του αρχείου του ΗΣΑΠ.

Από τα πρώτα έργα κατασκευής της γραμμής

Στοσταθμό του Θησείου, 1880

Το 1889 ξεκινάει η διάνοιξη της σήραγγας από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια. Έξι χρόνια αργότερα εγκαινιάζεται ο πρώτος σταθμός της Ομόνοιας, ο οποίος ήταν επίγειος.
Παρακαλώ να προσέξετε στα αριστερά της φωτογραφίας, όπου ορθώνεται  το σωζόμενο από την αρχαιότητα αυθεντικό τοίχωμα της Στοάς του Αττάλου (150 π.Χ.)στην Αρχαία Αγορά, το οποίο, στη συνέχεια, ενσωματώθηκε κατά τη δεκαετία του ´50 στην τότε κατασκευασμένη –  ως αντίγραφο της αρχικής – από τους Αμερικάνους Στοά, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.ν.μ.

1891: ατμήλατος συρμός στη διαδρομή Θησείο – Πειραιάς

Παλιός ξύλινος συρμός μεταξύ Μοσχάτου και Φαλήρου

Το “Θηρίο” στην οδό Γ’ Σεπτεμβρίου το 1902. Το τρένο αυτό ένωνε την Αττική με την Κηφισιά. Θα χρειαζόταν πάνω από μισός αιώνας ώστε οι δύο γραμμές να ενοποιηθούν στη διαδρομή που γνωρίζουμε σήμερα (Πειραιάς – Κηφισιά)

1912: Στρατιώτες και πολίτες περιμένουν τον ηλεκτρικό στο Μοναστηράκι. (Δεν έχει αλλάξει στα βασικά σημεία).Η ηλεκτροκίνηση –που εγκαινιάστηκε το 1904– ήταν κάτι νέο και αρχικά προκαλούσε φόβο στους Αθηναίους(Το .«θηρίο»)

Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας το 1925

Το 1928 ξεκινούν οι εργασίες για την επέκταση του ηλεκτρικού, με την κατασκευή της σήραγγας Ομόνοια – Αττική. Αλλά οι σταθμοί “Βικτώρια”  και “Αττική” θα εγκαινιάζονταν μόλις το 1948 και 1949, αντίστοιχα

Ο σταθμός των Άνω Πατησίων, πιθανότατα πολύ λίγο μετά τα εγκαίνιά του, το 1956

1957: Ο ηλεκτρικός φτάνει, επιτέλους, στην Κηφισιά εκτελώντας το δρομολόγιο που γνωρίζουμε σήμερα

Μεταλλικός συρμός στον σταθμό του Πειραιά. Η αντικατάσταση των ξύλινων συρμών άρχισε τη δεκαετία του ’50.

Ο σταθμός του Πειραιά μετά την ανακαίνιση του 2003-2004

EUCHARISTOOMEN EPEIE PANOPEA

About sooteris kyritsis

Job title: (f)PHELLOW OF SOPHIA Profession: RESEARCHER Company: ANTHROOPISMOS Favorite quote: "ITS TIME FOR KOSMOPOLITANS(=HELLINES) TO FLY IN SPACE." Interested in: Activity Partners, Friends Fashion: Classic Humor: Friendly Places lived: EN THE HIGHLANDS OF KOSMOS THROUGH THE DARKNESS OF AMENTHE
This entry was posted in ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s