Συχνές ερωτήσεις στην Εκπαίδευση σχετικα μ’ελευθερο λογισμικο υπολογιστηρων


 

Πολλοί υποστηρικτές του ελεύθερου λογισμικού συναντούν δυσκολίες όταν απευθύνονται στους διαχειριστές εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, αναφορικά με τα πλεονεκτήματα που προέρχονται από τη χρήση και τη διδασκαλία του ελεύθερου λογισμικού. Συχνά οι διαχειριστές σχολείων δεν έχουν ακούσει ποτέ να μιλούν για το ελεύθερο λογισμικό, ή έχουν ακούσει μόνο να μιλούν για τον ανοικτό κώδικα· κι έτσι, εκφράζουν πολλές αμφιβολίες. Εδώ παρουσιάζουμε συγκεντρωτικά μερικές από τις πιο συχνές ερωτήσεις και τις καλύτερες δυνατές απαντήσεις για την απάλειψη της αβεβαιότητας.

Ως εκπαιδευτικός, προσπαθώ σκληρά να εξηγήσω στους διαχειριστές του σχολείου τα πλεονεκτήματα που το λογισμικό ανοικτού κώδικα μπορεί να προσφέρει στο σχολείο μας, αλλά δεν κατάφερα να προσελκύσω το ενδιαφέρον τους.

Ο Ανοικτός Κώδικας αναφέρεται μόνο στα τεχνικά πλεονεκτήματα του λογισμικού. Τα σχολεία μπορεί και να μην ενδιαφέρονται για την πλευρά αυτή, διότι κατά πάσα πιθανότητα οι τεχνικές απαιτήσεις πληρούνται ήδη από το ιδιόκτητο λογισμικό που χρησιμοποιούν. Πρέπει να μιλάτε σ’ αυτούς με όρους Ελεύθερου Λογισμικό και όχι Ανοικτού Κώδικα, ούτως ώστε να μπορείτε να τους εξηγήσετε τους φιλοσοφικούς και ηθικούς λόγους για τους οποίους τα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα πρέπει να απορρίπτουν το ιδιόκτητο λογισμικό.

Δείτε τους λόγους για τους οποίους τα εκπαιδευτικά ιδρύματα πρέπει να χρησιμοποιούν και να διδάσκουν μόνο ελεύθερο λογισμικό:

 

Why Educational Institutions Should Use and Teach Free Software

“Schools should teach their students to be citizens of a strong, capable, independent and free society.”

These are the main reasons why universities and schools of all levels should use exclusively Free Software.

Sharing

Schools should teach the value of sharing by setting an example. Free software supports education by allowing the sharing of knowledge and tools:

  • Knowledge. Many young students have a talent for programing; they are fascinated with computers and eager to learn how their systems work. With proprietary software, this information is a secret so teachers have no way of making it available to their students. But if it is Free Software, the teacher can explain the basic subject and then hand out the source code for the student to read and learn.
  • Tools. Teachers can hand out to students copies of the programs they use in the classroom so that they can use them at home. With Free Software, copying is not only authorized, it is encouraged.
Social Responsibility

Computing has become an essential part of everyday life. Digital technology is transforming society very quickly, and schools have an influence on the future of society. Their mission is to get students ready to participate in a free digital society by teaching them the skills to make it easy for them to take control of their own lives. Software should not be under the power of a software developer who unilaterally makes decisions that nobody else can change. Educational institutions should not allow proprietary software companies to impose their power on the rest of society and its future.

Independence

Schools have an ethical responsibility to teach strength, not dependency on a single product or a specific powerful company. Furthermore, by choosing to use Free Software, the school itself gains independence from any commercial interests and it avoids vendor lock-in.

  • Proprietary software companies use schools and universities as a springboard to reach users and thus impose their software on society as a whole. They offer discounts, or even gratis copies of their proprietary programs to educational institutions, so that students will learn to use them and become dependent on them. After these students graduate, neither them nor their future employers will be offered discounted copies. Essentially, what these companies are doing is they are recruiting schools and universities into agents to lead people to permanent lifelong dependency.
  • Free software licenses do not expire, which means that once Free Software is adopted, institutions remain independent from the vendor. Moreover, Free Software licenses grant users the rights not only to use the software as they wish, to copy it and distribute it, but also to modify it in order to meet their own needs. Therefore, if institutions eventually wish to implement a particular function in a piece of software, they can engage the services of any developer to accomplish the task, independently from the original vendor.
Learning

When deciding where they will study, more and more students are considering whether a university teaches computer science and software development using Free Software. Free software means that students are free to study how the programs work and to learn how to adapt them for their own needs. Learning about Free Software also helps in studying software development ethics and professional practice.

Saving

This is an obvious advantage that will appeal immediately to many school administrators, but it is a marginal benefit. The main point of this aspect is that by being authorized to distribute copies of the programs at little or no cost, schools can actually aid families facing financial issues, thus promoting fairness and equal opportunities of learning among students.

Quality

Stable, secure and easily installed Free Software solutions are available for education already. In any case, excellence of performance is a secondary benefit; the ultimate goal is freedom for computer users.

Θα μου άρεσε να δω όλα τα σχολεία να περνούν σε ελεύθερο λογισμικό, αλλά νομίζω ότι δεν υπάρχει ελπίδα. Οι εταιρείες ιδιόκτητου λογισμικού διαθέτουν πάρα πολύ μεγάλη δύναμη, ακόμη κι επί των σχολείων. Η κατάσταση είναι απογοητευτική.

Ενώ είναι αλήθεια ότι οι πολυεθνικές εταιρείες ιδιόκτητου λογισμικού κατάφεραν να επιβάλλουν τα προϊόντα τους στην κοινωνία χρησιμοποιώντας τα σχολεία σαν πράκτορες προπαγάνδας, είναι επίσης αλήθεια ότι πολλά σχολεία σε όλο τον κόσμο υιοθέτησαν το ελεύθερο λογισμικό με εξαιρετικά αποτελέσματα. Δείτε τον τομέα μας Μελέτες περίπτωσης για μερικά παραδείγματα.

Όταν αρχίσαμε το έργο GNU, πίσω στο 1983, ή κατάσταση ήταν πολύ αποκαρδιωτική και για εμάς επίσης. Ξεκινήσαμε από το μηδέν και τώρα εκατομμύρια ανθρώπων σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν ελεύθερο λογισμικό.

Είμαι επικεφαλής ενός τεχνικού ινστιτούτου και θα μου άρεσε να διδάσκω στους μαθητές μας τη χρήση και τη διαχείριση μίας ελεύθερης πλατφόρμας, αλλά πρέπει να ευθυγραμμιστώ με το επίσημο πρόγραμμα που καθόρισε το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο απαιτεί τη διδασκαλία ιδιόκτητων πλατφορμών και προγραμμάτων.

Αν υποχρεωθείτε να διδάξετε μη ελεύθερο λογισμικό, θα πρέπει να πείτε στους μαθητές σας ότι θεωρείτε πως αυτό το λογισμικό δεν είναι ηθικό, ότι το κάνετε μόνον διότι είστε υποχρεωμένοι, και ότι θα κάνετε μέσα στην τάξη όσο λιγότερα είναι δυνατόν, ούτως ώστε να μπορείτε να περάσετε σε λογισμικό που να σέβεται την ελευθερία.

Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι τα σχολεία ασκούν μία ισχυρή επιρροή επί της κοινωνίας, οπότε το να καθιστούμε τους μαθητές μας συνειδητοποιημένους για τα πλεονεκτήματα του Ελεύθερου Λογισμικού, αποτελεί έναν τρόπο για να ασκήσουμε πίεση σε εκείνους που παίρνουν τις αποφάσεις. Μπορείτε να αρχίσετε μιλώντας στους μαθητές για το ελεύθερο λογισμικό και τις ηθικές του αξίες, καθώς μπορεί να μην άκουσαν ποτέ γι’ αυτό. Με τη δική σας επιδοκιμασία και υποστήριξη, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία μίας Ομάδας Ελεύθερου Λογισμικού μέσα στο σχολείο σας. Στη συνέχεια, η ομάδα μπορεί να κάνει την φωνή της να ακουστεί, γράφοντας επιστολές στον υπουργό, οργανώνοντας εκδηλώσεις για την προώθηση του ελεύθερου λογισμικού και άλλες παρόμοιες δραστηριότητες.

Όταν οι χρήστες των υπολογιστών αρχίσουν να απαιτούν τα δικαιώματά τους, τότε οι κυβερνήσεις θα πρέπει να εκδώσουν και τους νόμους τους αναλόγως. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η πολιτική και κοινωνική συνειδητοποίηση αποτελούν θεμελιώδεις πλευρές που δεν μπορεί να μένουν στο περιθώριο όταν μιλούμε για το ελεύθερο λογισμικό.

PAGAN   https://www.gnu.org

About sooteris kyritsis

Job title: (f)PHELLOW OF SOPHIA Profession: RESEARCHER Company: ANTHROOPISMOS Favorite quote: "ITS TIME FOR KOSMOPOLITANS(=HELLINES) TO FLY IN SPACE." Interested in: Activity Partners, Friends Fashion: Classic Humor: Friendly Places lived: EN THE HIGHLANDS OF KOSMOS THROUGH THE DARKNESS OF AMENTHE
This entry was posted in Computers and Internet and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s