ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΣΜΟΣ (μερος C) -ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ 12-11-2007


ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Το γεγονός ότι δεν είναι και τόσο απλό σήμερα να περάσουμε από τον Κοινοβουλευτισμό ή από οποιαδήποτε άλλη σύγχρονη ολιγαρχική πολιτειακή παραλλαγή στη Δημοκρατία δε μας δικαιολογεί να σφετεριζόμαστε το όνομα της Δημοκρατίας και να ονομάζουμε Δημοκρατία τον Κοινοβουλευτισμό και τα άλλα σύγχρονα πολιτεύματα, που είναι όλα τους -δεν πειράζει που το επαναλαμβάνουμε- ολιγαρχικές πολιτειακές παραλλαγές.
Ο Κοινοβουλευτισμός δεν είναι Δημοκρατία. Η Ρεπούμπλικα δεν είναι Δημοκρατία. Ο Κοινοβουλευτισμός και κάθε άλλο μη δημοκρατικό πολίτευμα δεν είναι σε θέσει να λύσουν τα προβλήματα της Ανθρωπότητας. Γιατί βέβαια το κύριο πρόβλημα της Ανθρωπότητας είναι πολιτικό κι όχι οικονομικό. Και το κύριο πολιτικό πρόβλημα της Ανθρωπότητας είναι η διάκριση των πολιτών σε άρχοντες και αρχόμενους. Δηλάδη σε μια μικρή μερίδα πολιτών που έχει πλήρη πολιτικά δικαιώματα, που ασκεί την εξουσία και στη μεγάλη πλειονότητα  των πολιτών που η μικρή μερίδα τη βαυκαλίζει ότι έχει πολιτικά δικαιώματα με το να την καλεί κάθε τόσο να ψηφίζει πρόσωπα που συχνά δεν την εκφράζουν, χωρίς η ίδια να έχει μερτικό στην εξουσία.
Σήμερα ζούμε στο πολιτικό σύστημα που βασίζεται στον ολιγαρχικό θεσμό της εκλογής και του διαχωρισμού των ανθρώπων σε άρχοντες και αρχόμενους. Και σ’ αυτή τη διάκριση βρίσκεται η ρίζα του κάθε κακού. Η Δημοκρατία είναι το μόνο μέσο για να καταργηθεί σταδιακά κι αναίμακτα αυτή η καθόλου αθώα διάκριση και να ζήσουμε με πνεύμα συνδιαλλαγής και ομοφροσύνης, χωρίς κίνητρα για αντικοινωνική συμπεριφορά, με μειωμένη -ίσως μηδενική- εγκληματικότητα. Η
Δημοκρατία βασίζεται στην κλήρωση των αρχών και την κατάργηση του διαχωρισμού των ανθρώπων σε άρχοντες και αρχόμενους. Η Ανθρωπότητα, μόνο αν περάσει ειρηνικά και βαθμιαία από τον Κοινοβουλευτισμό στη Δημοκρατία, θα μπορέσει να λύσει τα προβλήματά της, θα μπορέσουμε να δούμε καλύτερες μέρες.
Κι ας μην το ξεχνάμε: Έχει ξανασυμβεί και στους Άραβες και κατά την Αναγέννηση και στους Ευρωπαίους.
Το Παρελθόν της Ελλάδας είναι το Μέλλον της Ανθρωπότητας.
α) Πρώτες προτάσεις για το πέρασμα από τον Κοινοβουλευτισμό στη Δημοκρατία.
1. Να διδάσκεται η Αθηναίων Πολιτεία και τα Πολιτικά του Αριστοτέλη και οι μαθητές στα σχολεία να βγάζουν τους εκπροσώπους τους, στις μαθητικές κοινότητες, με κλήρωση. Να διδάσκονται και να αναλύονται η Αθηναίων Πολιτεία και τα Πολιτικά του Αριστοτέλη και στις φιλοσοφικές σχολές όλων των πανεπιστημίων της χώρας. Να προταθεί η κλήρωση και στις φοιτητικές εκλογές. 2. Να επεκταθούν οι αρμοδιότητες των μικτών δικαστηρίων και στις πολιτικές δίκες. 3. Τα μικτά δικαστήρια να αποκτήσουν μεγαλύτερο αριθμό λαϊκών (κληρωτών) δικαστών. 4. Να γίνει η θητεία των βουλευτών για μια και μόνο βουλευτική περίοδο κι έπειτα να γυρίζει καθένας στην εργασία του, στο επάγγελμά του, χωρίς να στοιχειοθετείται συνταξιακό δικαίωμα. Είναι άδικο, άνισο και αντίκειται στο άρθρο 4 του Ελληνικού Συντάγματος οι περισσότεροι πολίτες να συνταξιοδοτούνται μετά από 30 και 35 χρόνια εργασίας και κάποιοι να  sυνταξιοδοτούνται με 3-4 χρόνια εργασίας. 5. Οι πόλεις να είναι μικρές και ισοπληθείς. 6. Να γίνουν πειραματικές πόλεις των 25.000 κατοίκων. Αυτό βέβαια δεν είναι και τόσο εύκολο από οικονομική άποψη.
Να καταλάβουμε πως η ανισότητα αρχίζει από την άνιση μεταχείριση σε βάρος του γυναικείου φύλου, για την οποία δε φταίνε μόνο οι άνδρες, αλλά και οι ίδιες οι γυναίκες, οι οποίες πρέπει να καταλάβουν ότι πρέπει να καταβάλουν κάθε προσπάθεια να αφήσουν την κουζίνα και να βγουν στη δημόσια ζωή.
Έτσι προτείνονται ακόμα τα ακόλουθα:
7. Σ’ όλα τα κέντρα αποφάσεων, ειδικά στη βουλή και τα δικαστήρια, να υπάρχουν 50% άνδρες και 50% γυναίκες.

 8. Να ενθαρρύνονται τα μικτά από άποψη φυλής ή θρησκείας ζεύγη.

9. Να γενικευθεί ο πολιτικός γάμος. Ο πολιτικός γάμος θα βοηθήσει να διαιωνίζουν τα παιδιά μέσα στις οικογένειες των θρησκευάμενων τη διαφορά της θρησκείας και επομένως τη διαιώνιση της ανοχής για τον άλλο, τον διαφορετικό. Δε θα πρέπει ο γάμος να γίνεται αιτία για κάποια γυναίκα ή για κάποιο άνδρα να απεμπολήσει τη θρησκεία του από επιθυμία να παντρευτεί. Ο πολιτικός γάμος σέβεται κάθε θρησκεία. Πόλη υπάρχει και η πόλη είναι πάνω από όλα. Ο γάμος είναι πολιτική πράξη: οι νιόπαντροι αποκτούν κοινωνικά δικαιώματα, τα οποία μόνο η πόλη έχει την αρμοδιότητα να τα παρέχει.

10. Μέχρι να ενηλικιωθούν τα αγόρια να παίρνουν το επώνυμο και το θρήσκευμα της μητέρας τους και τα κορίτσια το επώνυμο και το θρήσκευμα του πατέρα τους. Μετά την ενηλικίωσή του φυσικά καθένας/μία θα έχει το δικαίωμα να καθορίζει μόνος/η του/της τα προσωπικά του/της δοσμένα.

11. Τόσο ο πολιτικός γάμος όσο και η κατά φύλο προσανατολισμένη επιλογή επωνύμου και θρησκείας αλλά και τα μικτά ζευγάρια να ενισχύονται οικονομικά από τον Ο.Η.Ε.
Η οικονομική ενίσχυση των μικτών γάμων από τη μεριά του Ο.Η.Ε. θα κοστίσει πολύ λιγότερο από κάθε άλλη ειρηνευτική προσπάθεια και διαδικασία που μετέρχεται ο Οργανισμός. Όπως για χάρη της ειρήνης πρέπει να θεωρούμε σταθερά και αμετακίνητα τα τωρινά σύνορα των κρατών, έτσι θα πρέπει να θεωρούμε αμετάβλητα και τα σύνορα των θρησκειών και να αφήσουμε ελεύθερη τη θρησκευτική επιλογή κάθε ατόμου. Αυτό είναι ανεξιθρησκία. Η παγκοσμιοποίηση να γίνει αλλά με την κοινωνικο-πολιτική εξίσωση των φύλων και την ανάμειξη των φυλών, των θρησκειών, των πολιτισμών.

Κατ’ ουσία οι ανθρώπινες φυλές δεν παρά μόνο τρεις: α) η Καυκασία ή Λευκή, β) η Αφρικανική ή Μαύρη και γ) η Ασιατική ή Κίτρινη. Σ’ αυτή περιλαμβάνονται και οι Αμερικανοί Ινδιάνοι. Όλοι οι άνθρωποι ή ανήκουν σε κάποια από αυτές τις τρεις φυλές ή είναι μιγάδες από αυτές τις φυλές. Και οι τρεις ανθρώπινες φυλές κατάγονται από τον Αυστραλοπίθηκο ή κάποιο άλλο κοινό πρόγονο, όπως άλλωστε και όλες οι φυλές των πιθήκων. Οι απόψεις για ελληνική φυλή, για αραβική φυλή, για εβραϊκή φυλή ή για οποιαδήποτε άλλη φυλή είναι αντεπιστημονικές και ρατσιστικής απόκλισης. Υπάρχει βέβαια πληθώρα λαών εθνοτήτων και πολιτισμών, οι διαφορές τους όμως είναι επίκτητες, πολιτιστικές και μη κληρονομικές. Το D.N.A. διακρίνει βέβαια άτομο από άτομο αλλά όχι λαό από λαό, ούτε έθνος από έθνος ούτε ακόμα φυλή από φυλή, εννοώντας βέβαια τις τρεις απαριθμημένες λευκή μαύρη, κίτρινη. Έτσι τουλάχιστο υποστηρίζει η σύγχρονη Βιολογία.
Κατά τον Άρη Πουλιανό μπορούμε να βρούμε τα ίδια περίπου μέτρα στα κρανία των ανθρώπων κάποιας περιοχής αυτές όμως οι μετρήσεις δε διαφοροποιούν πνευματικά τους ανθρώπους κι ούτε πολλαπλασιάζουν τις τρεις ανθρώπινες φυλές.
Και κάτι ακόμα. Η καθαρότητα της ράτσας μπορεί να είναι καλή και επιθυμητή για τα άλογα και τα σκυλιά, που πολλοί τα θέλουν καθαρόαιμα. Αν και σ’ αυτά τα ζώα ακόμα οι μιγάδες τα «μπαστάρδικά» είναι εξυπνότερα. Στον άνθρωπο πάντως η μείξη των φυλών, όλοι ξέρουμε πως αποτρέπει τον εκφυλισμό και έχει συχνά και εξωτικά κι όμορφα αποτελέσματα.
Η παγκόσμια ειρήνη και ασφάλεια θα εδραιωθούν, η τρομοκρατία θα καταπολεμηθεί και θα αποθαρρύνονται η εγκληματικότητα και γενικά κάθε αντικοινωνική ενέργεια και δραστηριότητα, τότε και μόνο τότε αν γίνουν αποδεκτές η πολυπολιτισμικότητα, η πολυθρησκευτικότητα, η διαφορετικότητα. Και αυτό είναι δυνατό μόνο με την εκσυγχρονισμένη αναβίωση της Δημοκρατίας.

β) Αρχές για τον εκδημοκρατισμό των κομμάτων και άλλων οργανώσεων.
Ένα κόμμα ή μια οργάνωση για να είναι δημοκρατική, πρέπει να εφαρμόζει την αρχή της διάκρισης των λειτουργιών της εξουσίας στο καταστατικό της. Δεν είναι δυνατό να λένε ότι αγωνίζονται για τον εκδημοκρατισμό του Κράτους, χωρίς οι ίδιες, οργανώσεις και κόμματα, να εφαρμόζουν τις δημοκρατικές αρχές στα ίδια τους τα καταστατικά.
γ) Ειδικά για την εκλογή βουλευτών.
Πριν την κάθε εκλογή τα κόμματα, για να θεωρηθούν πως εργάζονται με προοπτική τον πραγματικό εκδημοκρατισμό τους εκλέγουν δεκαπλάσιο αριθμό βουλευτήσιμων μελών τους και από αυτούς κληρώνονται στην αρχή κάθε χρόνου της βουλευτικής περιόδου οι βουλευτές τους με θητεία πάντα ενιαύσια.
Παράδειγμα: Ας υποθέσουμε πως υπάρχουν πέντε κόμματα κοινοβουλευτικά:
Ποσοστό Αριθμός Αριθμός
προηγ. εκλ.\\ βουλευτών βουλευτήσιμων
___________________________________________________________
Α 30% 90 900
Β 25% 75 750
Γ 20% 60 600
Δ 15% 45 450
Ε 10% 30 300
__________________________________________________________
Σύνολο 100% 300 3000
Κάθε κόμμα θα κληρώνει κάθε χρόνο τους βουλευτές που του αναλογούν σύμφωνα με τα ποσοστά των νέων εκλογών. Όσοι κληρωθούν κάνουν την ενιαύσια θητεία τους, επιστρέφουν στις επαγγελματικές τους ασχολίες και δεν ξαναεκλέγονται βουλευτήσιμοι, παρά μόνο αν δεν υπάρχουν άλλα μέλη του
κόμματος που θα ήθελαν να εκλεγούν βουλευτήσιμοι.
Οι βουλευτήσιμοι αντιπροσωπεύουν τους νομούς της χώρας.
Το πειθαρχικό κάθε κόμματος βγαίνει με κλήρωση ανάμεσα στα μέλη του κόμματος που θα ήθελαν να συμμετάσχουν.

δ) Ειδικά για την εκλογή του αρχηγού κάποιου κόμματος και των προέδρων των διάφορων σωματείων.
Κατ’ εξαίρεση ο αρχηγός κάθε κόμματος και ο πρόεδρος άλλων οργανώσεων, σωματείων, συλλόγων κλ.π. δύναται να είναι αιρετός και επαναλήψιμος, αν έτσι το αποφασίσει η αντίστοιχη Εκκλησία του κόμματος, της οργάνωσης, του σωματείου, του συλλόγου κλ.π. Όλες οι θητείες είναι ενιαύσιες. Όλα τα άλλα στελέχη είναι κληρωτά ανάμεσα σε δεκαπλάσιο αριθμό μελών που διεκδικούν τη θέση.
ε) Δημοκρατία είναι η κλήρωση.
Θα επιμείνουμε λίγο περισσότερο στο θεσμό της κλήρωσης. Και πρέπει να μιλήσουμε γι’ αυτόν, γιατί αυτός ο θεσμός θεμελιώνει και διατηρεί τη δημοκρατία, γιατί αυτός είναι τελείως σχεδόν άγνωστος και αυτός είναι το καινούργιο που ρίχνουμε στη σύγχρονη πολιτική σκέψη.
Ας επισημάνουμε πρώτα για όσους δεν το ξέρουν και να το θυμίσουμε σ’ όσους το έχουν διαβάσει ότι στην αρχαία Αθήνα υπήρχαν πάνω από 6850 άρχοντες από τους οποίους 51 μόνο ήσαν αιρετοί κι από αυτούς μόνο δέκα, οι δέκα στρατηγοί, είχαν και πολιτικές αρμοδιότητες. Υπήρχαν ακόμα 106 διορισμένοι από τους οποίους μόνο έξι είχαν πολιτικές αρμοδιότητες· φυσικά η θητεία των διορισμένων έληγε μαζί με τη θητεία αυτών που τους είχε διορίσει και που ήσαν επίσης κληρωτοί. Δηλαδή το 99,94% των αρχόντων-υπαλλήλων στην αρχαία Αθήνα ήσαν κληρωτοί και μόνο 0,6 αιρετοί. Από τους 6850 οι 765 ανήκαν στη Διοικητικο-Εκτελεστική λειτουργία της εξουσίας (το Αρχικό μόριο της πολιτείας, του πολιτεύματος, για να χρησιμοποιήσουμε κοντινή στον Αριστοτέλη έκφραση) και είχαν θητεία ενιαύσια. Κανείς πολίτης δεν είχε δικαίωμα να ξανακληρωθεί στο ίδιο αξίωμα της Διοικητικο-Εκτελεστικής λειτουργίας· εξαίρεση υπήρχε για το βουλευτικό αξίωμα, το οποίο τότε θεωρούνταν αξίωμα του αρχικού και όχι του νομοθετικού μορίου του πολιτεύματος· στη βουλευτεία ήταν επιτρεπτό να ξανακληρωθεί κάποιος πολίτης, αν είχαν περάσει από αυτό όλοι οι πολίτες κι άρχιζε δεύτερος γύρος· ήταν βέβαια επιτρεπτό να κληρωθεί σε κάποιο άλλο. Οι υπόλοιποι άρχοντες ήταν πολίτες κληρωμένοι δικαστές. Στη Δικαστική κάθε πολίτης είχε τη δυνατότητα να ξανακληρωθεί άπειρες φορές τις επόμενες χρονιές. Δεν υπήρχε επαγγελματίας ούτε πολιτικός ούτε δικαστής ούτε άλλος μόνιμος διοικητικός λειτουργός. Στη Νομοθετική λειτουργία ανήκαν ισόβια  όλοι οι πολίτες.
Να πούμε ακόμη πως οι αξιωματούχοι της Διοικητικο-Εκτελεστικής είχαν πολύ περιορισμένες πρωτοβουλίες. Η αποφασιστική αρμοδιότητα ασκούνταν από τη Νομοθετική, την Εκκλησία του Δήμου. Όταν η Εκκλησία του Δήμου αποφάσισε να γίνει ο Παρθενώνας και τα άλλα έργα στην Αττική γύρω στο 440 π.Χ., κανείς δε θα μπορούσε να τα ματαιώσει εκτός από την ίδια. Κανένας νέος κληρωτός υπουργός της εποχής δε μπορούσε να αλλάξει κάποιο νομοθέτημα. Όλα περνούσαν από την Εκκλησία του Δήμου. Κι αυτό εκμηδένιζε την ενδεχόμενη ανικανότητα του όποιου κληρωτού άρχοντα.
Κι έπειτα τα πολιτειακά όργανα στη Δημοκρατία ήταν πάντα πολυπρόσωπα. Έτσι η ενδεχόμενη αδυναμία κάποιου, αμβλυνόταν κι εξουδετερωνόταν από τους άλλους συνάρχοντες. Το γεγονός άλλωστε πως κάθε άρχοντας ήταν κληρωτός τον έκανε να δίνει τον καλύτερο εαυτό σ’ όποιο αξίωμα είχε κληρωθεί και να ψηφίζει μόνο κατά συνείδηση. Δεν είχε ανάγκη να υπακούσει σε κανέναν άλλο εκτός από τη συνείδησή του και δεν είχε να σκεφθεί παρά μόνο τη λογοδοσία στο τέλος της θητείας του που θα την ασκούσαν δέκα κληρωτοί συμπολίτες του. Την επόμενη χρονιά είχε πολλές πιθανότητες να κληρωθεί σε κάποιο άλλο αξίωμα ή υπηρεσία της πόλης` δε θα έμενε χωρίς δουλειά: τα αξιώματα της πόλης ήταν γύρω στα 7000, αλλά από το δημόσιο ταμείο τρέφονταν συνολικά πάνω από 20.000 πολίτες, απασχολημένοι σε διάφορες δημόσιες υπηρεσίες (Αριστ. Αθην. Πολ. 24, 3). Η κλήρωση πάλι εγγυούνταν την ανεξαρτησία των δικαστών. Οι ανώτατοι κληρωτοί δικαστές, η Ηλιαία, ήταν πραγματικά ανεξάρτητοι από τη Διοικητικο-Εκτελεστική. Την έλεγχαν μάλιστα, γιατί στο τέλος της θητείας του, όπως είπαμε, κάθε άρχοντας λογοδοτούσε και σε περίπτωση καταδίκης του, είχε δικαίωμα για έφεση στην Ηλιαία.
Η κλήρωση, η σύντομη θητεία, η εναλλαγή στο αξίωμα και η ευθυνοσία (λογοδοσία) καθιστούσαν τη διαφθορά πολύ δύσκολη σε κάθε τομέα.
Η Δημοκρατία και η κλήρωση δοκιμάστηκαν και απέδωσαν. Ο Ελληνικός Πολιτισμός οφείλεται στη Δημοκρατία δηλαδή, σε τελευταία ανάλυση, στην κλήρωση. Δηλαδή χωρίς την κλήρωση ούτε φιλοσοφία ούτε επιστήμη ούτε τέχνη τέτοια θα είχαν υπάρξει. Ούτε Θαλής Μιλήσιος ούτε Θουκυδίδης ούτε Ευριπίδης κι όλη η γνωστή κι αναρίθμητη σειρά των  ελλήνων στοχαστών, καλλιτεχνών, πολιτικών. Οι Έλληνες δε διαφέρανε από τους άλλους λαούς παρά μόνο στο πολίτευμα.
Η Δημοκρατία ένωνε τους πολίτες. Η σε κάθε ελληνική πόλη κοινωνία και ιδιαίτερα όπου κυριαρχούσε η Δημοκρατία, δηλαδή η κλήρωση, δεν ήταν ανταγωνιστική αλλά συναγωνιστική. Κάθε πόλη λειτουργούσε σα σύνολο. Όλοι θεωρούνταν άξιοι για τα 99,94 των αξιωμάτων και είχαν, φαίνεται, κατανοήσει πως οι εκλογές και οι διαγωνισμοί δεν έχουν στόχο να επιλεγούν οι καλύτεροι, οι αξιότεροι, οι καταλληλότεροι, αλλά έχουν στόχο να πείσουν την πλειονότητα των πολιτών πως είναι άτομα με περιορισμένες ικανότητες κι ότι οι εκλεγμένοι είναι και εκλεκτοί, χαρισματικοί.
Για την κλήρωση θα μπορούσαμε να μιλάμε συνέχεια. Θα σταματήσουμε όμως εδώ και θα επανέλθουμε γρήγορα.
 
Α. ΚΟΝΤΟΣ

φιλόλογος-γλωσσολόγος, νομικός,

δρ. της Κοινωνικής Ιστορίας


Check our comprehensive Salary Centre Overpaid or Underpaid?

About sooteris kyritsis

Job title: (f)PHELLOW OF SOPHIA Profession: RESEARCHER Company: ANTHROOPISMOS Favorite quote: "ITS TIME FOR KOSMOPOLITANS(=HELLINES) TO FLY IN SPACE." Interested in: Activity Partners, Friends Fashion: Classic Humor: Friendly Places lived: EN THE HIGHLANDS OF KOSMOS THROUGH THE DARKNESS OF AMENTHE
This entry was posted in News and politics. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.